4 készség és a főző gyerek

4 készség és a főzőcskéző gyerek

Mindannyian emlékszünk az első alkalomra, amikor apa vagy anya a konyhába invitált bennünket, hogy megtanítson bizonyos fortélyokra vagy egy-egy komplett étel elkészítésére. Az elején talán nem minden próbálkozás vagy mérés úgy sikerült, ahogy akartuk, és még a lábunk is remegett az izgatottságtól, de aztán egyre rutinosabbak lettünk. Támogatást kapott több olyan képességünk is, amely – a kellő gyakorlat megszerzése után – hozzájárult, hogy már nemcsak szerényebb fogásokat, hanem egy bonyolultabb ebédet vagy vacsorát is képesek lettünk az asztalra varázsolni. A gyerekeinknek is szükségük van tapasztalatgyűjtésre és némely konyhai ismeretekre, s ezeket legkönnyebben gyakorlással sajátíthatják el. Mutatjuk, miben fejlődnek a tűzhely mellett szorgoskodva.

1. Kreativitás

Amikor a kis kuktának már van némi rutinja a habverőkkel meg a fazekakkal, bíztatnunk kell, hogy vegye elő a fantáziáját és önmagától is alkosson. Nem muszáj új ételeket kitalálnia, a kezdeti célkitűzés mindössze az, hogy ne essen kétségbe, ha elkezd pizzát sütni, és oregánó helyett csak bazsalikomot talál a fűszerpolcon. Bátorítsuk, hogy találja fel magát, mutassunk neki utat a kreativitás és a rugalmasság felé. Ezeket a tulajdonságokat később az élet számos területén kamatoztathatja.

2. Közösségi kommunikáció

Amikor a gyermekünket a konyhában tanítgatjuk, észrevétlenül szociáliskészség-fejlesztésben is részesítjük. Az állandó és folyamatos kommunikációval megerősödik a szülő és a gyermek közötti kapcsolat. Anya magyaráz, mutogat, leír, egyszóval próbálja átadni a tudását, a gyermek kérdez, figyel, megjegyez, és ezzel (jelen esetben konyhai) szabályokat sajátít el, amelyeket a következő adandó szituációban más helyzetre és közegre is könnyedén alkalmaz, szinkronizál, lefordít majd.

3. Személyiségfejlődés, önbizalom

Amikor az ovisnak végre önállóan sikerül bekötnie a cipőfűzőjét, hihetetlen boldogság tölti el. A kisiskolás vagy a tinédzser is pont ilyen örömet fog érezni, amikor először készít rántottát, spagettit vagy csokipudingot. A pozitív élmények nemcsak életerővel, hanem önbizalommal is feltöltik a személyiséget. Azt a személetet igazolják, hogy bárkinek sikerülhet bármi, ha akarja, s hogy mindenki igazán kiemelkedő valamiben – lám, a gyereknek is megy az, amit eddig csak a felnőtt tudott. Ajándékozzuk meg az utódot még több élménnyel! Ha azt látjuk, hogy módfelett megkedvelte a sütés-főzést, még egy kuktatábor is szóba jöhet: itt a tradicionálisoktól kezdve a legkülönlegesebbekig rengeteg étel elkészítését elsajátíthatja. A PEOPLE TEAM főzőtábora háromszor egy hétre várja a kíváncsi, kísérletezésre is nyitott 10-17 éves gyerekeket.

4. Problémamegoldás

A lakás fakanalas-gyúródeszkás helyisége remek a problémamegoldó képesség fejlesztéséhez is. Bizonyára mindenki összeakadt már olyan felnőttel, akit a gutaütés kerülgetett egy ételrecept láttán, hiszen egy gyakorlatlan laikus számára első látásra komplikáltnak tűnhet egy összetettebb fogás elkészítése. Pedig nem feltétlenül bonyolult az sem, amiről az első gondolatunk, hogy „uramisten, ehhez egy egész csapatra lenne szükség”. Ha követjük a recept utasításait, majd elégedetten nyaljuk meg mind a tíz ujjunkat az eredmény elfogyasztása után. Később a kis kukták is kipróbálhatnak más arányokkal és fűszerezéssel elkészíteni egyes ételeket, ám az alapokat úgy tanulják meg, ha először mindenben az eredeti leírásra hagyatkoznak. Ennek még nem sok köze van a problémamegoldáshoz, de a szervezésnek és a folyamat koordinálásának annál inkább – az előkészületektől a méréseken át a mosogatásig.